יום רביעי, 11 בדצמבר 2013

התנעת רכב עם כבלים

 לכולנו קרה לפחות פעם בחיים ששכחנו אורות דולקים או נורת פנים דולקת, רדיו דיסק פועל במשך זמן ממושך... וניסינו  להניע, אך לא  הצלחנו. הסימן המובהק לכך שזוהי בעיית מצבר: כאשר נסובב את המפתח לא יופיעו אורות על לוח השעונים, כאשר ננסה להניע ישמע צליל תקתוק.
ברוב  ספרי הרכב יש הדרכה בנושא התנעה מרכב לרכב, ואולם, הנעה בעזרת כבלים פסולה מבחינה תיאורטית ומבחינה מעשית.

הנעה מרכב לרכב - יש סיכונים

 
הנעה מרכב לרכב היא אכן תהליך פשוט. התהליך מתואר בהמשך באמצעות סכימה והסבר קצר. יתכנו מצבים שנחליט שהפתרון היחיד הוא להניע בעזרת כבלים.
נהגים שימו לב היטב, אם מישהו מגיש לכם עזרה ומאפשר לכם להניע בעזרת המצבר של הרכב שלו, או לחילופין, אם אתם מגישים עזרה - סמכו רק על עצמכם ובדקו שסדר החבור וסדר הפעולות נכון. כיוון שקיימים סיכונים שאת השלכותיהם אתם עלולים להרגיש בכיס במקרה הטוב או בפיצוץ במקרה הפחות טוב. המחשב של הרכב שמגיש עזרה עלול להיהרס, הנעה בכבלים מערערת את איזון המערכת החשמלית, עלול להיווצר מתח יתר או תת מתח או מכה חדה של מתח למחשב הרכב, דבר שיכול להוביל לנזק למחשב ולחיישנים השונים, וזה לא נעים וגם מאוד יקר. חיבור לא נכון של קטבים עלול להסתיים בפיצוץ כתוצאה מהתפרצות חום שנוצר במצבר. וזה לא רק שלא נעים אלא גם מאוד מסוכן.

חשוב: בתחילת עבודה מנועי שני הרכבים מודממים והמפתחות מחוץ לסוויץ'.
 
אזהרה 1: שני המצברים צריכים להיות בעלי מתח זהה. בדרך כלל 12V . אם יש לכם רכב פרטי ושכנכם החביב בעל המשאית מציע עזרה בהתנעה – סרבו בנימוס. סביר שהמצבר שלו בעל מתח כפול וזה אסור בתכלית האיסור.
כמו כן ודאו שההדק השלילי, כלומר צד המינוס של כל מצבר מחובר לגוף הרכב.
אם תנאי השטח מאפשרים זאת, נוח להעמיד את הרכב התקין כשהפגוש הקדמי מול הפגוש הקדמי של הרכב המושבת. 

אזהרה 2: אין לאפשר מגע בין שני כלי הרכב. 

אזהרה 3:  יש לכבות את הרכב התקין. אין להשאיר אותו מונע בשום אופן.
השלב הבא הוא חיבור שני המצברים. שימו לב לצעדים ובצעו בצורה מדוייקת.
יש שני סוגים של כבלים. באחד הכבל השחור מופרד לחלוטין מהאדום. בשני יש חיבור ביניהם. בכל מקרה עובדים עם כבל אחד בכל פעם. 

אזהרה 4: אין לאפשר נגיעה של מהדק (קצהו המתכתי של הכבל) אחד בשני בשום מצב. אם הכבלים מחוברים זה לזה צריך מישהו להחזיק כל אחד מהם בנפרד או לדאוג בדרך אחרת שלא יגעו ויווצר ניצוץ.
  1. מחברים את הכבל האדום להדק הפלוס (+) של המצבר התקול, כלומר של המכונית המושבתת.
  2. מחברים את קצהו השני של הכבל האדום להדק הפלוס (+) של המצבר התקין.
  3. מחברים את הכבל השחור להדק המינוס (-) של המצבר התקין.
  4. מחברים קצהו השני של הדק המינוס לחלק מתכתי חשוף במכונית, על המנוע למשל. חיבור זה חשוב למניעת קפיצות זרם לרכיבים החשמלייםברכב.
  5. מתניעים את הרכב התקין  (לא תמיד הכרחי) למשך כדקה לטעינת המצבר של הרכב המושבת. 

אזהרה 5: אין צורך "לתת גז" ברכב המניע. המצבר אמור להספיק. אין להפעיל לחץ מיותר על המצבר התקול.
מיד לאחר שהרכב המושבת הניע, יש לנתק את הכבלים, ולאפשר למצבר להתמלא.
מנתקים את הכבלים בסדר הפוך לאופן חיבורם (ושוב, נזהרים שהתופסנים לא יגעו זה בזה):
  1. מנתקים את הכבל השחור שהיה מחובר לגוף הרכב המושבת.
  2. מנתקים את הכבל השחור מהדק המינוס של המצבר במכונית התקינה.
  3. מנתקים את קצה הכבל האדום מהרכב התקין.
  4. מנתקים את קצה הכבל האדום מהרכב המושבת (לשעבר...). 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה